Varför misslyckades min nummerflytt?

Ibland händer det att något sätter käppar i hjulen när man försöker flytta sitt mobilnummer. Nedan kan du läsa dom vanligaste anledningarna och vad du kan göra för att åtgärda det.

 

 !!  Observera att ditt abonnemang inte avslutas om nummerflytten nekas, utan fortsätter med ett annat slumpmässigt nummer vi försett dig med. Därför är det viktigt att du kontaktar oss om du önskar ångra din beställning när en nummerflytt inte är möjlig.

 

Ifall din nummerflytt skulle nekas meddelar vi dig med ett SMS samt ett mejl där vi förklarar anledningen. Det kan vara allt från bindningstider till olika ägare. Nedan kan du se dom vanligaste anledningarna och vad du kan göra för att åtgärda det.

 

Felkod 000 & 001: Numret har redan flyttats eller är redan under pågående nummerflytt

Denna felkod dyker upp ifall man kanske beställt ett abonnemang från en operatör med en nummerflytt och sedan likadant från en annan.

Lösningen här är att avbryta den pågående nummerflytten eller beställa en ny i kontakt med kundservice om nummerflytten redan gått igenom till den nya operatören.

 

Felkod 002: Numret är en del av en nummerserie

Detta är vanligast bland företag och handlar om att numret man önskar flytta är en del av en nummerserie hos den frånträdande operatören. Nummer i dessa nummerserier "sitter ihop" för att göra det enkelt för operatören och företaget att administrera sina abonnemang.

Lösningen här är att kolla om det är möjligt att lyfta numret från serien, dock är ofta fallet att operatören inte godkänner detta eftersom det bryter hela nummerserien och alla nummer i serien behöver administreras individuellt - vilket skapar mycket arbete för båda parterna.

 

Felkod 003: Numret står på en annan abonnent

Om din nummerflytt nekats p.g.a. detta beror det på att numret hos frånträdande operatör är skrivet under en annan person/firma än den hos tillträdande operatör.

Lösningen här är antingen att skriva om numret till samma person/firma hos frånträdande operatör eller beställa om abonnemanget hos tillträdande operatör under samma person/firma som hos frånträdande operatör.

 

Felkod 005: Numret saknar abonnent

Likt ovan, men i detta fall har mobilnumret ingen knuten person/firma till sig.

Lösningen här är att kontakta frånträdande operatör och registrera numret i ditt personnummer eller organisationsnummer.

 

Felkod 008: Numret är inte möjligt att flytta

Denna felkod dyker oftast upp om man redan avslutat sitt abonnemang hos frånträdande operatör. Om man avslutar sitt abonnemang innan nummerflytten hamnar mobilnumret i något som kallas karantän och måste öppnas för nummerflytt.

Lösningen är alltså att kontakta frånträdande operatör för att öppna sitt nummer för nummerflytt.

 

Felkod 010: Bindningstid föreligger över numret

Flesta operatörer erbjuder abonnemang med bindningstider och/eller uppsägningstider och under dessa perioder kan ens nummerflytt nekas.

Lösningen här är att kontakta ens frånträdande operatör för att komma överens om en uppsägning eller få information om tidigast möjliga datum för nummerflytt.

 

Bra att tänka på här är att en nummerflytt kan medföra att hela uppsägningstiden debiteras direkt, så det är alltid rekommenderat att kontakta frånträdande operatör för att berätta att man önskar avsluta sitt abonnemang.

 

En nummerflytt tar ca. 5 arbetsdagar och under den tiden får du självklart ett tillfälligt mobilnummer av oss som du kan använda dig av om du önskar. Detta tillfälliga nummer ersätts av mobilnumret du flyttar in när nummerflytten äger rum.

 

Ifall din nummerflytt nekats och du önskar att vi gör ett nytt försök är du varmt välkommen att kontakta oss på kundservice så hjälper vi dig gladeligen.

Kategorier