Problem med inget internet

Ifall du inte kommer ut på nätet kan det bero på mer än bara att surfen är slut, utan ibland kan problemet vara inställningar som APN. Nedan kan du hitta vanliga åtgärden vid dessa problem för att få tillbaka ditt uppkopplade liv:

 

Innan du läser vidare är det rekommenderat att starta om mobilen & korstesta SIM-kortet i en annan enhet. På så sätt kan du utesluta ifall problemet ligger i din mobil eller i ditt abonnemang. Ifall problemet fortsätter i exempelvis en annan mobil, kontakta kundservice så hjälper vi dig vidare.

 

Vanliga åtgärden vid problem med internetuppkoppling

 

 1 

Starta om din enhet

Om du inte redan gjort detta är det alltid bra att börja med att starta om din enhet. Väldigt många problem åtgärdas med en enkel omstart så det är alltid rekommenderat.

 2 

 

Kontrollera APN-inställningarna

Dessa inställningar hämtas normalt sätt automatiskt från SIM-kortet men ibland kan det hända att det blivit fel. Dessa inställningar kan nollställas eller justeras manuellt.

Klicka här för att visa APN
APN: data.tre.se
MMSC: http://mms.tre.se
MMS proxy:

mmsproxy.tre.se

(för iPhones: mmsproxy.tre.se:8799)

MMS port: 8799
MCC: 240
MNC: 02
APN-typ: default,mms,supl

 

Om ovan inställningar inte stämmer med vad som visas i din mobil kan du testa är nollställa nätverksinställningarna som visats hjälpa i många fall. Nedan är generellt hur du går tillväga för att nollställa nätverksinställningarna:

 

iPhone Inställningar > Allmänt > Nätverk > Mobilt datanätverk
Samsung Inställningar > Trådlöst och nätverk > Mobilt nätverk > Åtkomstpunktsnamn
Huawei

Inställningar > Mer > Mobilnätverk > Åtkomstpunktens namn > Prickarna i övre högra hörnet > Nytt APN

Sony Inställningar > Trådlösa styrenheter > Mobila nätverk > Åtkomstpunktsnamn > Menyknappen > Nytt APN
HTC Inställningar > Mobilt nätverk > Åtkomstpunktsnamn > APN:er > Nytt APN > Redigera åtkomstpunkt
Nokia Lumia Inställningar > Nätverkskonfiguration > Välj plustecknet (+)
 3 

 

Korstesta SIM-kortet

Om en omstart inte hjälpte är ett bra nästa steg att testa SIM-kortet i en annan enhet, exempelvis i en annan mobil. På så sätt kan du utesluta om problemet ligger i din mobil eller i ditt abonnemang.

 4 

 

Kontrollera att abonnemanget inte är spärrat eller har slut på surf

Logga in på Mina sidor för att se om abonnemang är spärrat eller om surfen har tagit slut. Skulle surfen vara slut kan du köpa till extrasurf. Ifall ditt abonnemang skulle vara spärrat kan det bero på en missad faktura som du kan hitta inne på Betalningar under kontoinställningarna.

 5 

 

Kontrollera driftinformation

Det kanske är en pågående driftstörning där du befinner dig, eller pågående arbete i nätet. Här på Tre's hemsida kan du se aktuella driftstörningar, pågående & kommande arbeten.

 6 

 

Kontakta kundservice

Om inget ovan hjälper är du givetvis alltid välkommen att kontakta oss om det finns något vi kan hjälpa dig med. Tveka därför inte att höra av dig till oss på kundservice!

Kategorier