Går det inte att skicka iväg den där supersöta kattbilden? När det strular med MMS beror det oftast på att APN-inställningarna blivit fel. Nedan kan du se hur åtgärdar detta!
Normalt sätt hämtas APN inställningarna korrekt från SIM-kortet, men ibland blir det fel och lite manuellt assistans kan behövas. Detta är vanligast om man precis bytt operatör.
Eftersom vi använder oss av Tre's mobilnät är det deras APN-inställningar som gäller och lyder följande:
APN: | data.tre.se |
MMSC: | http://mms.tre.se |
MMS proxy: |
mmsproxy.tre.se (för iPhones: mmsproxy.tre.se:8799) |
MMS port: | 8799 |
MCC: | 240 |
MNC: | 02 |
APN-typ: | default,mms,supl |
Du kan antigen manuellt ange dessa värden eller testa att nollställa nätverket i din mobil, vilket oftast åtgärdar problemet. Nedan kan du läsa hur du navigerar i din mobils inställningar för detta:
iPhone | Inställningar > Allmänt > Nätverk > Mobilt datanätverk |
Samsung | Inställningar > Trådlöst och nätverk > Mobilt nätverk > Åtkomstpunktsnamn |
Huawei |
Inställningar > Mer > Mobilnätverk > Åtkomstpunktens namn > Prickarna i övre högra hörnet > Nytt APN |
Sony | Inställningar > Trådlösa styrenheter > Mobila nätverk > Åtkomstpunktsnamn > Menyknappen > Nytt APN |
HTC | Inställningar > Mobilt nätverk > Åtkomstpunktsnamn > APN:er > Nytt APN > Redigera åtkomstpunkt |
Nokia Lumia | Inställningar > Nätverkskonfiguration > Välj plustecknet (+) |