MMS inställningar

Går det inte att skicka iväg den där supersöta kattbilden? När det strular med MMS beror det oftast på att APN-inställningarna blivit fel. Nedan kan du se hur åtgärdar detta!

Normalt sätt hämtas APN inställningarna korrekt från SIM-kortet, men ibland blir det fel och lite manuellt assistans kan behövas. Detta är vanligast om man precis bytt operatör.

 

Eftersom vi använder oss av Tre's mobilnät är det deras APN-inställningar som gäller och lyder följande:

APN: data.tre.se
MMSC: http://mms.tre.se
MMS proxy:

mmsproxy.tre.se

(för iPhones: mmsproxy.tre.se:8799)

MMS port: 8799
MCC: 240
MNC: 02
APN-typ: default,mms,supl

 

Du kan antigen manuellt ange dessa värden eller testa att nollställa nätverket i din mobil, vilket oftast åtgärdar problemet. Nedan kan du läsa hur du navigerar i din mobils inställningar för detta:

iPhone Inställningar > Allmänt > Nätverk > Mobilt datanätverk
Samsung Inställningar > Trådlöst och nätverk > Mobilt nätverk > Åtkomstpunktsnamn
Huawei

Inställningar > Mer > Mobilnätverk > Åtkomstpunktens namn > Prickarna i övre högra hörnet > Nytt APN

Sony Inställningar > Trådlösa styrenheter > Mobila nätverk > Åtkomstpunktsnamn > Menyknappen > Nytt APN
HTC Inställningar > Mobilt nätverk > Åtkomstpunktsnamn > APN:er > Nytt APN > Redigera åtkomstpunkt
Nokia Lumia Inställningar > Nätverkskonfiguration > Välj plustecknet (+)

Kategorier