Innan du läser vidare är det rekommenderat att korstesta SIM-kortet i en annan enhet. På så sätt kan du utesluta ifall problemet ligger i din mobil eller i ditt abonnemang. Ifall problemet fortsätter i en annan mobil, kontakta kundservice så hjälper vi dig vidare.
Problem med inkommande SMS?
Operatörer hanterar endast sin utgående trafik och har därför begränsade möjligheter att felsöka inkommande trafik. Vanligaste anledningen vid problem med inkommande SMS är att man nyligen flyttat sitt nummer från en operatör till en annan och en operatör har missat att uppdatera deras nummerstyrning. Detta är dock lätt åtgärdat eftersom personen som försöker skicka sitt meddelande till dig behöver endast felanmäla detta till sin operatör.
En annan vanlig anledning är om du gått från iPhone till en mobil med annan mjukvara. Detta är p.g.a. iMessage där avsändarens iPhone fortfarande relaterar ditt mobilnummer som en iOS enhet och försöker därför skicka iMessage meddelanden istället för SMS. Detta är lätt åtgärdat genom att avsändaren tar bort och lägger till dig som ny kontakt.
iPhone
Innan du läser vidare är det rekommenderat att kontrollera inställningarna i din iPhone så att korrekt mobilnummer står för skicka och ta emot.
Navigera dig till appen Inställningar och välj Meddelanden > Skicka och ta emot. Om det står fel nummer där kan du ändra direkt. Nedan är exempel på hur du ska ange ditt mobilnummer:
Korrekt: | +46735333333 |
Korrekt: | 0735333333 |
Inkorrekt: | 0735-333333 |
Inkorrekt: | 0735 33 33 33 |
Problem med iMessage
iMessage är unikt för iOS och går över data istället för genom SMS Centralen (SMSC). För att iMessage ska fungera behöver du därför ha tillgång till data, antingen genom mobildata eller Wi-Fi, för att kunna skicka iMessage. OBS! iMessage går endast att skicka mellan Apple produkter.
Ifall du upplever problem med iMessage kan du testa att ...
-
... stänga av/slå på funktionen inne i din iPhones inställningar för meddelanden
-
... ansluta dig till/koppla ifrån ett WiFi nätverk
-
... ta bort och lägga om kontakten på nytt
-
... ange mottagarens nummer manuellt
-
... nollställa nätverket i din iPhones inställningar (från iOS 15.0.1: Inställningar > Allmänt > Överför eller nollställ > Nollställ > Nollställ nätverk)
Problem med utgående SMS
iPhones kan inte ställa in SMSC manuellt utan det görs automatiskt genom SIM-kortet. Ifall du skulle ha problem med SMS kopplat till SMSC i din iPhone kan du kontrollera om det finns någon operatörsuppdatering tillgängligt för din mobil i mobilens inställningar:
- Se till att du har anslutning till antingen ett Wi-Fi nätverk eller mobilnätet
- Gå in på Inställningar > Allmänt > Om
- Om det finns en uppdatering tillgängligt får du ett meddelande om att uppdatera där
Om det inte finns någon uppdatering men det fungerar fortfarande inte att skicka SMS kan du kontakta kundservice med operatörsversionsnummer som du hittar inne i Inställningar > Allmänt > Om > Operatör.
Exempel:
- Operatör: 3 SE 47.0
Testa även att återställa nätverksinställningarna i din iPhone. Från iOS 15.0.1 gör du såhär:
- Inställningar
- Allmänt
- Överför eller nollställ
- Nollställ
- Nollställ nätverk
OBS! Ifall du använder True Caller eller annan tredjepartstjänst med blockeringsfunktioner kan mottagarens nummer felaktigt blockerats. Testa därför att avinstallera appen för att se om det hjälper. Vi rekommenderar att du använder din enhets inbyggda applikation för SMS.
Android
Innan du felsöker vidare är det rekommenderat att börja med en enkel omstart av din mobil för att se om det åtgärdar problemet med SMS du upplever. I dom flesta fall löser sig problemet efter en enkel omstart. Du kan även testa att sätta på och stänga av flygplansläge, men vi rekommenderar att starta om mobilen i första hand.
Problem med Utgående SMS
Rensa cache
Om en omstart inte hjälpte kan du testa att rensa cacheminnet i din app för SMS. Detta kan du enkelt göra genom att gå in i Inställningar > Appar > (app för SMS) > Lagring. Där hittar du “Rensa cacheminne” under rubriken “Cacheminne”.
Ifall du vill rensa allt cacheminne i hela mobilen kan du även göra det genom att gå in i Inställningar > Lagring > Cachelagrad data.
Ifall du använder någon tredjepartsapp för att skicka SMS, testa att avinstallera appen och installera den på nytt. OBS! Sparade konversationer kan försvinna.
Ifall du använder True Caller eller annan tredjepartstjänst med blockeringsfunktioner kan mottagarens nummer felaktigt blockerats. Testa därför att avinstallera appen för att se om det hjälper.
Vi rekommenderar att du använder din enhets inbyggda applikation för meddelanden.
Återställ APN inställningarna
Din mobil hämtar automatiskt korrekta APN inställningar från SIM-kortet när du installerar ett i din mobil. Ifall dessa inställningar har blivit korrupta kan du manuellt återställa dessa inställningar och hämta nya från SIM-kortet genom att gå in i Inställningar > Anslutningar > Mobilnätverk > Åtkomstpunktsnamn > (välj SIM-kort) > tryck på alternativsymbolen > Återställ till standard > Återställ.
Kontrollera nummer till SMSC
För att du ska kunna skicka SMS måste det vara korrekta inställningar för SMSC (SMS centralen). Normalt sätt, precis som med APN inställningarna, hämtas korrekta inställningar från ditt SIM-kort efter du installation. För att kontrollera dessa inställningar gör du följande:
- Ring *#*#4636#*#*
- Välj Mobilinformation
- Skrolla ned till SMSC
- Tryck på “Uppdatera”. Om inget dyker upp, testa att manuellt skriva in +46735480000
Om ovan inte fungerar, testa att gå in i din app för SMS och ställ in SMSC nummer därigenom:
- Gå in i Meddelanden
- Tryck på Alternativ (dom tre staplade prickarna)
- Välj SMS Inställningar
- Välj SIM-kort (endast för mobiler med stöd för dual SIM)
- Tryck på SMS center nummer och ange +46735480000