MMS är typ som SMS, fast med något bifogat utöver text. Det betyder att du måste ha en dataanslutning för att få iväg ditt MMS, som mobildata eller Wi-Fi. När ett MMS inte går iväg kan det bero på flera anledningar. Nedan kan du läsa om dom vanligaste åtgärderna du kan testa:
Innan du läser vidare är det rekommenderat att korstesta SIM-kortet i en annan enhet. På så sätt kan du utesluta ifall problemet ligger i din mobil eller i ditt abonnemang. Ifall problemet fortsätter i en annan mobil, kontakta kundservice så hjälper vi dig vidare.
Operatörer hanterar endast sin utgående trafik och har därför begränsade möjligheter att felsöka inkommande trafik. Vanligaste anledningen vid problem med inkommande MMS är att man nyligen flyttat sitt nummer från en operatör till en annan och en operatör har missat att uppdatera deras nummerstyrning. Detta är dock lätt åtgärdat eftersom personen som försöker skicka sitt meddelande till dig behöver endast felanmäla detta till sin operatör.
En annan vanlig anledning är om du gått från iPhone till en mobil med annan mjukvara. Detta är p.g.a. iMessage där avsändarens iPhone fortfarande relaterar ditt mobilnummer som en iOS enhet och försöker därför skicka iMessage meddelanden istället för MMS. Detta är lätt åtgärdat genom att avsändaren tar bort och lägger till dig som ny kontakt.
Vanliga åtgärden när MMS inte skickas iväg
Som nämnt tidigare måste du ha tillgång till data för att skicka MMS. Detta kan antingen vara genom mobildata eller en Wi-Fi anslutning. Om du inte har någon tillgänglig data går det inte att skicka MMS.
Det första som är rekommenderat att testa är en vanlig omstart av din mobil. Många problem löser sig genom att starta om din mobil vilket får mobilen och SIM-kort att uppdatera sig mot nätet.
Om det inte hjälpte kan du kontrollera att APN inställningarna är korrekta. Nedan kan du se vilka APN inställningar du ska använda dig av med SIM-kort från oss:
APN: | data.tre.se |
MMSC: | http://mms.tre.se |
MMS proxy: |
mmsproxy.tre.se (för iPhones: mmsproxy.tre.se:8799) |
MMS port: | 8799 |
MCC: | 240 |
MNC: | 02 |
APN-typ: | default,mms,supl |
En annan åtgärd du kan testa är att nollställa nätverksinställningarna i din mobil som visats hjälpa i många fall. Nedan är generellt hur du går tillväga för att nollställa nätverksinställningarna:
iPhone | Inställningar > Allmänt > Nätverk > Mobilt datanätverk |
Samsung | Inställningar > Trådlöst och nätverk > Mobilt nätverk > Åtkomstpunktsnamn |
Huawei |
Inställningar > Mer > Mobilnätverk > Åtkomstpunktens namn > Prickarna i övre högra hörnet > Nytt APN |
Sony | Inställningar > Trådlösa styrenheter > Mobila nätverk > Åtkomstpunktsnamn > Menyknappen > Nytt APN |
HTC | Inställningar > Mobilt nätverk > Åtkomstpunktsnamn > APN:er > Nytt APN > Redigera åtkomstpunkt |
Nokia Lumia | Inställningar > Nätverkskonfiguration > Välj plustecknet (+) |