iMessage är en funktion unikt till Apple's produkter som underlättar kommunikationen emellan exempelvis iPhone-användare. Eftersom det är en funktion från tillverkaren själv har operatörerna begränsade möjligheter att felsöka eventuella problem men nedan är vanliga åtgärden som kan hjälpa:
Vad är iMessage?
iMessage är en funktion från Apple som underlättar kommunikationen mellan Apple's produkter. Det går att skicka textmeddelanden, bilder, videos & dokument med iMessage samt se status som skickat, mottaget och läst. iMessage har även en end-to-end kryptering så att endast avsändaren och mottagaren kan läsa innehållet.
iMessage är inte som SMS/MMS som går genom SMS centralen (SMSC), utan går helt över data. Ett meddelande med iMessage räknas alltså inte som ett SMS eller MMS. För att iMessage ska fungera måste du ha tillgängligt mobildata eller en fungerade Wi-Fi anslutning.
Vanliga åtgärden vid problem
Som nämnt ovan måste iMessage ha tillgång till data för att fungera, detta antingen genom mobildata eller en Wi-Fi anslutning. Mottagaren måste även ha en Apple produkt (macOS, iOS, iPadOS, watchOS).
Kontrollera att iMessage är igång i din iPhones inställningar genom att navigera till Inställningar > Meddelanden > iMessage. Om funktionen redan är påslagen men det fungerar ändå inte kan du testa att slå av & på iMessage.
Kontrollera att numret i Skicka och ta emot under iMessage i inställningarna är korrekt. Du kan även välja att skicka iMessage genom ditt Apple-ID istället för ditt mobilnummer för att se om det hjälper.
Om du har problem med att dina iMessage meddelanden inte kommer fram kan det vara bra att kontrollera så att mottagaren fortfarande har en Apple produkt. Du kan även testa att ta bort och lägga till mottagaren som kontakt på nytt.