Vi har alla varit där – bredbandet slutar plötsligt fungera utan förklaring. Varför händer det, och vad kan man göra? Här hittar du enkla felsökningssteg för att få tillbaka din uppkoppling!
Om ditt bredband aldrig kommit igång
Om ditt bredband aldrig har fungerat kan problemet vara SIM-kortets PIN-kod. Normalt är PIN-koden avaktiverad på bredbands-SIM, men ibland kan den vara påslagen.
💡 Så här kollar du PIN-koden i routerns gränssnitt:
- Öppna en webbläsare och skriv in 192.168.1.1 i adressfältet.
- Logga in enligt routerns bruksanvisning.
- Om PIN-kod behövs – ange den eller inaktivera den via gränssnittet.
📌 Viktigt! För att nå routerns inställningar måste du vara ansluten till routern, men du behöver ingen internetuppkoppling.
Om bredbandet plötsligt slutat fungera
Om ditt bredband tidigare fungerat men plötsligt tappat uppkopplingen, testa följande:
1 |
Starta om din enhet Många problem löser sig med en enkel omstart. Stäng av routern, vänta ca 10 sekunder och slå sedan på den igen. |
2 |
Testa anslutningen på andra enheter Kolla om fler enheter i hemmet har samma problem. Om bara en enhet påverkas, kan felet ligga i just den anslutningen. |
3 |
Kontrollera att bredbandet inte är spärrat eller har slut på surf Logga in på Mina sidor och se om: |
4 |
Kolla driftinformation Det kan pågå en driftstörning eller nätunderhåll i ditt område. Se aktuell driftinformation på Tre:s hemsida. |
5 |
Kontakta kundservice Om inget av ovan hjälper – hör av dig till oss på kundservice, så hjälper vi dig vidare! 💜 |