Vi har alla varit där någon gång... Helt plötsligt slutar bara bredbandet fungera utan förklaring. Varför blir det så? Här kan du hitta matnyttiga åtgärden som du kan testa för att få tillbaka din uppkoppling igen!
Bredbandet har aldrig kommit igång
Om ditt bredband från oss aldrig börjat ens fungera kan boven vara SIM-kortet, eller mer exakt SIM-kortets PIN-kod. Normalt sätt har SIM-kort till bredband PIN-koden inaktiverad eftersom det är lite knepigare att slå in PIN-kod på en router, men ibland händer det att ett SIM-kort med PIN-koden aktiverad installeras. Du kan såklart använda dig av gränssnittet för att ange PIN-koden om du inte vill stänga av den.
Om du inte når routerns gränssnitt kan det bero på att du inte är korrekt ansluten till routern. För att nå routerns gränssnitt måste du vara ansluten till routern. Gränssnittet kräver ingen internetuppkoppling får att nå. Väl inloggad kan du ange PIN-koden enligt routerns bruksanvisningar.
Om bredbandet plötsligt slutat fungera
Nedan kan även hjälpa om du upplever problem med hastigheter. Ibland är det inte driftstörningar eller förhållanden till masten som påverkar hastigheter utan kan vara något i routern som orsakar långsammare laddtider.
1 |
Starta om din enhet Börja alltid med att testa starta om din router. Väldigt många problem åtgärdas med en enkel omstart av routern så det är alltid en bra start att börja där. När du startar om ditt router, vänta ca. 10 sekunder innan du slår på den igen. |
2 |
Korstesta anslutningar till andra enheter Om en omstart inte hjälpte är ett bra nästa steg att se över om andra enheter anslutna till routern upplever samma problem. Om inte kan du utesluta att problemet kan vara med en specifik anslutning. |
3 |
Kontrollera att bredbandet inte är spärrat eller har slut på surf Logga in på Mina sidor för att se om bredbandet är spärrat eller om surfen har tagit slut. Skulle surfen vara slut kan du köpa till extrasurf. Ifall ditt abonnemang skulle vara spärrat kan det bero på en missad faktura som du kan hitta inne på Betalningar under kontoinställningarna. |
4 |
Kontrollera driftinformation Det kanske är en pågående driftstörning där du befinner dig, eller pågående arbete i nätet. Här på Tre's hemsida kan du se aktuella driftstörningar, pågående & kommande arbeten. |
5 |
Kontakta kundservice Om inget ovan hjälper är du givetvis alltid välkommen att kontakta oss om det finns något vi kan hjälpa dig med. Tveka därför inte att höra av dig till oss på kundservice! |