Felsökningsguide för bredband

Vi har alla varit där – bredbandet slutar plötsligt fungera utan förklaring. Varför händer det, och vad kan man göra? Här hittar du enkla felsökningssteg för att få tillbaka din uppkoppling!

Om ditt bredband aldrig kommit igång

Om ditt bredband aldrig har fungerat kan problemet vara SIM-kortets PIN-kod. Normalt är PIN-koden avaktiverad på bredbands-SIM, men ibland kan den vara påslagen.

 

💡 Så här kollar du PIN-koden i routerns gränssnitt:

  1. Öppna en webbläsare och skriv in 192.168.1.1 i adressfältet.
  2. Logga in enligt routerns bruksanvisning.
  3. Om PIN-kod behövs – ange den eller inaktivera den via gränssnittet.


📌 Viktigt! För att nå routerns inställningar måste du vara ansluten till routern, men du behöver ingen internetuppkoppling.

 

Om bredbandet plötsligt slutat fungera

Om ditt bredband tidigare fungerat men plötsligt tappat uppkopplingen, testa följande:

 

  1  

Starta om din enhet

Många problem löser sig med en enkel omstart. Stäng av routern, vänta ca 10 sekunder och slå sedan på den igen.

  2  

Testa anslutningen på andra enheter

Kolla om fler enheter i hemmet har samma problem. Om bara en enhet påverkas, kan felet ligga i just den anslutningen.

  3  

Kontrollera att bredbandet inte är spärrat eller har slut på surf

Logga in på Mina sidor och se om:
Surfen är slut – du kan köpa till extrasurf.
Abonnemanget är spärrat – kolla om en obetald faktura finns under Betalningar.

  4  

Kolla driftinformation

Det kan pågå en driftstörning eller nätunderhåll i ditt område. Se aktuell driftinformation på Tre:s hemsida.

  5  

Kontakta kundservice

Om inget av ovan hjälper – hör av dig till oss på kundservice, så hjälper vi dig vidare! 💜

Kategorier