Behöver du laga in mobil men vet inte om det är en reklamation eller ett garantiärende? Fortsätt läsa här så blir nog svaret på den frågan tydligare.
Vad är en reklamation?
En reklamation går under Konsumentköplagen och som konsument har man 3 års reklamationsrätt på hårdvaror köpta från oss. Kortfattat gäller en reklamation om hårdvaran du köpt från oss inte uppfyller vad som kommit överens om. Det kan vara ett problem med mjukvaran, hårdvaran eller att du fått fel information om hårdvaran.
När du tar emot din hårdvara ska du undersöka att varan inte har något fel samt att den överensstämmer med din beställning. Det är viktigt att du noga läser igenom våra allmänna villkor och hör av dig till oss på hallon om du har frågor.
Du måste reklamera din vara inom skälig tid efter det att du märkt, eller borde ha märkt, felet. Om du lämnar meddelande till kundservice inom 2 månader efter det att du märkt, eller borde ha märkt felet, anses det vara inom skälig tid. Du måste alltid berätta varför du anser att varan är felaktig. Efter 3 år preskriberas dina möjligheter att reklamera fel oavsett om du märker felet senare.
För att reklamera en produkt behöver du kontakta vår kundservice. Vid en eventuellt godkänd reklamation står hallon för fraktkostnader vilket kan bli aktuellt vid omleverans, avhjälpande av fel och retur.
Vad är garanti?
Medans konsumentköplagen ger ett skydd mot ursprungliga fel, så ger en garantin skydd mot funktionsfel under viss tidsperiod. Garantin omfattar inte skador som uppkommit p.g.a. normalt slitage, yttre skador eller på grund av felaktigt bruk.
Det är tillverkaren som bestämmer villkoren för garantin. Garantitiden och omfattningen av garantin kan därför variera beroende på vilken modell och tillverkare det rör sig om. För att få hjälp med garantiärenden är du varmt välkommen att kontakta kundservice.